Tokyo dag 2 - Reisverslag uit Tokio, Japan van J&C - WaarBenJij.nu Tokyo dag 2 - Reisverslag uit Tokio, Japan van J&C - WaarBenJij.nu

Tokyo dag 2

Door: C en J

Blijf op de hoogte en volg J&C

20 April 2018 | Japan, Tokio

TOKYO 20 APRIL
We moeten eerst nog even iets vertellen over gisteravond. We hebben gegeten bij een Japans tapas restaurant. We werden nadat we een trap waren afgegaan verwelkomd door een man die was gekleed als een badmeester en hij schoof vervolgens twee wandjes aan de kant waarna we werden uitgenodigd om in een apart kamertje te gaan zitten. Toen we zaten ging de schuifwand weer dicht. We zaten dus in een soort cel. De middelste schuifwand diende als een soort loket waardoor eerst een menukaart werd aangegeven (met plaatjes en een engelse tekst) daarna kregen we iets waar we mee konden bellen als we iets wilden bestellen. Nadat we hadden besteld werd er regelmatig een gerecht op onze tafel gezet. Elke keer ging de cel weer dicht als er iets was gebracht. Inmiddels waren er meerdere cellen bezet met Japanners die na het werk met elkaar aan het eten waren en steeds luidruchtiger werden dus we hadden het idee dat er flink wat gedronken werd. Misschien is dat de reden voor de afgesloten ruimtes. Opvallend was ook de bediening die nogal duidelijk hoorbaar klostte met de slippers. Wel heel bijzonder om in een cel te eten en het is privacy ten top.
Na een nacht in twee delen werden we om 10.30 uur wakker. Eerder waren we om 04.00 uur klaarwakker en hebben wat gelezen en zijn daarna weer gaan slapen.
Het is mooi weer, 26 graden en strak blauw dat is een goed moment om de Sky Tree te bezoeken. Die is 634 meter hoog en met de lift gaan we naar het platform op 350 meter hoogte. Het uitzicht is goed ondanks dat het wat heiig is. We herkennen zelfs enkele gebouwen waar we vorige keer zijn geweest. Maar toen stond deze toren er nog niet. In het gebouw wemelde het van het vriendelijke en buigende personeel dat je voortdurend wijst waar je heen moet. Zelfs bij de roltrap staat iemand die wijst dat daar de trap is. Ze zeggen ook iets maar we hebben geen flauw idee wat. We buigen vriendelijk terug. In het foodcourt eten/drinken we een ijsje dat drijft op frisdrank, ook bijzonder.
Vanaf de toren lopen we naar de wijk Asakura waar we nog iets kunnen zien van het oude Tokyo en er staat de Senso ji tempel. Een mooi complex waar het druk is en we veel dames in traditionele kledij zien lopen. Eerst maken we nog heimelijk een foto maar dat is niet nodig want er lopen er veel en ze willen graag op de foto, als je het maar vriendelijk vraagt en daarna buigt. In een van de oude straatjes eten we iets. Na nog wat rondgelopen te hebben besluiten we terug te gaan naar het hotel. Ook zoeken we even uit waar we morgen de trein naar Nikko moeten nemen. Na enig zoeken vinden we dat en we vinden uiteindelijk ook de metrolijn die we moeten hebben naar de wijk waar ons hotel staat. Hadden in de snelheid ook nog een verkeerd kaartje gekocht maar krijgen het geld terug. Men is vriendelijk en behulpzaam en met een vertaalprogmama op de tablet vertelt de metromeneer ons wat we moeten doen. Klantvriendelijkheid is hier een gen dat erfelijk is.
Terug in de wijk China gaan we nog wat eten. Dit keer niet in een aparte cel maar in een restaurantje waar je echt op elkaar gepropt zit en we plaats moeten nemen aan de bar. Heel gezellig dat wel. We eten ook bijzondere soorten sateetjes. Een sate was iets van vel en C had iets waarvan we nu nog niet weten wat het was.
Daarmee sluiten we Tokyo af en begint de reis naar het noorden van Honsju te beginnen in Nikko. Kijken of ze daar ook met mondkapjes lopen. Vandaag iemand gezien die zijn mondkapje af deed om een sigaret te roken wat hier op straat overigens verbonden is, ze hebben het op het trottoir staan in tegels! Maar volgens ons kan die meneer beter stoppen met roken en zonder kapje gaan lopen is vast gezonder dan met mondkapje. Ons viel de luchtverontreiniging eigenlijk wel mee. Er rijden relatief gezien weinig auto’s. De metro is het vervoer hier.

Groetjes C en J

• 20 April 2018 - 15:49

Kathe:

Jullie hadden wel een hele bijzondere ervaring in het restaurant met de cellen. Ik las dat Japanners (Aziaten) aanvankelijk mondkapjes droegen om de verspreiding van ziektekiemen tegen te gaan, maar dat, vooral jongeren, het doen om hun privacy te beschermen. Ook om te verbergen dat ze ongeschoren of zonder make-up over straat gaan en tegen de kou. Maar dat is bij 26 graden niet nodig. Veel plezier in Nikko.

• 20 April 2018 - 18:21

Willy:

Wat een bijzondere ervaring. Jullie reis begint al goed!

• 20 April 2018 - 21:00

Emanuel En Martine:

Hoi jieles en corrie, wat een mooie foto's en dito reisverslag. Heel veel plezier en we kijken uit naar jullie volgende verslag.

• 20 April 2018 - 21:14

Linda & Erik :

Wauwh Japan!! Super leuk om jullie weer te mogen volgen! Benieuwd naar de volgende ervaring. Geniet samen. Lieve groetjes Erik & Linda.

• 21 April 2018 - 09:54

Adri En Gerrie:

Hallo DeReizigers,
    Het is overduidelijk weer begonnen: die verre reis met avonturen die al beginnen op het station in Almelo.
    Zo te lezen wordt het vast weer een mooie reis met bijzondere ontmoetingen.
    Goede reis naar het noorden en we blijven jullie volgen.
    Groet uit zonnig NL

• 23 April 2018 - 08:16

Hermen Jan:

Jieles en Corrie,

Leuk verslag en pas op als je terug bent hoef je hier niet in de cel en voor ons te buigen ook niet. hahaha.