Kaapstad dag 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van J&C - WaarBenJij.nu Kaapstad dag 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van J&C - WaarBenJij.nu

Kaapstad dag 2

Door: C&J

Blijf op de hoogte en volg J&C

24 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dinsdag 24 oktober.
De tweede dag in Kaapstad begint nogal rumoerig en druk. Niet dat wij zoveel kabaal maken of druk zijn maar in het hotel zitten ook busladingen Chinezen en Indiers. Dat betekent dan veel geduw en getrek bij het buffet. Daar laden ze ook de meest vreemde combinaties aan voedsel op hun bord. Een bord gevuld met ei met bacon, een muffin, fruit, worstjes, brood, beleg en daarnaast ook nog een schaaltje met muesli en yoghurt zien wij aan de andere kant van onze tafel naar binnen gewerkt worden. We zaten met twee chinezen aan een tafel omdat het restaurant bomvol was. Het enige engels dat ze spraken was “good morning” Toen ik zei dat het “busy” was zeiden ze “China Shanghai”. Waarschijnlijk dachten ze dat we in het plaatsje “Busy” wonen. Omdat het erg druk was besloten we toch nog snel even terug te gaan naar de kamer om daar het toilet te gebruiken. Dat was ook een hele belevenis want in de lift naar beneden stapte er onderweg een hele groep Indiers in en op elke verdieping die we zakten wilde een nieuwe lading instappen. Door ons werden ze vakkundig buiten de lift gehouden maar de lift raakte er toch een beetje van in de war wat toen we op verdieping 2 waren ging het ding weer omhoog naar 6 en daar ging de deur steeds open en weer dicht. Na 5 keer open en dicht te zien gaan zakten we weer naar beneden en stopte op de eerste verdieping. Daar vocht een Franse dame zich in paniek naar buiten waarschijnlijk claustrofobisch geworden in de lift. Wij kwamen uiteindelijk op de begane grond, dat was een enerverend begin van de dag. De dag zou verder ook enerverend verlopen. Vandaag zouden we naar Kaappunt en Kaap de Goede Hoop gaan. Maar voordat we daar waren hadden we hele mooie rit langs de kust en door de wat duurdere wijken van Kaapstad. We drinken koffie in Houtbaai waar wij even op vrije voeten zijn omdat een groot deel van de groep een boottochtje maakte om naar zeehonden te kijken. Wij wandelen wat in het havengebied rond en kijken naar de vissersschepen waar ook net de vis vanaf werd gehaald. De schepen zien er niet echt betrouwbaar uit en ze hebben een fikse opknapbeurt nodig zo te zien. We hebben geluk in de haven zwemmen ook zeehonden rond dus we missen dus eigenlijk niks. Als iedereen er weer is gaan we verder om over de bijzonder mooie Chapmans Peak drive naar Simons Town te rijden. Daar gaan we lunchen in Bertha’s restaurant. In Simons Town is ook een kolonie pinguins te zien en daar gaan we uiteraard ook naar kijken. Het blijft een leuk gezicht om deze grappige beestjes over het strand te zien waggelen of de oceaan in en uit te zien lopen. De meeste staan te drogen in de zon of gewoon te zonnebakken (ook weer zo’n leuk woord van Steve). We genieten dus weer van onze favoriete dier. Het laatste doel van vandaag is Kaappunt en Kaap de Goede Hoop. Daar wandelen we eerst naar de vuurtoren die men boven op Kaappunt heeft gebouwd maar dat was niet zo slim want als het mistig weer was dan zagen de schepen de lichtstraal niet en liepen ze alsnog op de rotsen van de Kaap. Daarom hebben ze later maar een nieuwe gebouwd die lager staat. Het uitzicht is fantastisch en vanaf Kaappunt kun je de rotsen van Kaap de Goede Hoop goed zien. Terug aan de voet van Kaappunt beginnen we aan de wandeling naar Kaap de Goede Hoop. Dat begint makkelijk maar allengs wordt het wat lastiger. Om boven op de rots die Kaap de Goede Hoopt vormt te komen moet je langs een smal stukje rots en ik krijg er letterlijk klamme handen van. Maar ik heb er boven op gestaan. Wel bijzonder een jaar geleden stonden we op Kaap Hoorn en nu op deze kaap. We hebben dus op de Noordkaap, Kaap Hoorn en Kaap de Goede Hoop gestaan. Het is een flinke klauterpartij over stenen en rotsen om beneden te komen. Daar worden we uiteraard vereeuwigd bij het bordje “Cape of good Hope” Tot slot van deze enerverende dag worden we getrakteerd op een glas champagne omdat we op dit bijzondere punt staan. Het is overigens officieel niet het punt waar de beide oceanen elkaar treffen. Dat is bij Cape Agulhas want dat is het meest zuideljke punt van het Afrikaanse contingent. Maar voor ons is het Kaap de Goede Hoop. Terug in het hotel komt er net een groep Indiers binnen en horen en zien vergaat je. Via de noodtrap bereiken we een “veilige” verdieping om naar de 12e etage te gaan waar onze kamer is. Even een snelle hap bij Steers (soort Mc Donald) want we hebben geen zin in een buffet of een diner. De lunch van vanmiddag was al veel en we zijn een beetje aan het afbouwen want in die drie weken zijn we vast en zeker zwaarder geworden. Het eten was lekker maar wel veel en ook de wijntjes waren erg lekker.Gisteren hadden we ook al kalm aan gedaan en een broodje gekocht bij Pick & Pay, een hele grote supermarkt, waar je in alles keuze stress hebt. Of het nu wijn, chips of iets anders is. Te veel keuze en het is wel een schril contrast met de Townships die je ziet en ook als je weet dat 40% werkeloos is in dit land. Het is een super mooi land met veel tegenstellingen. De apartheid mag dan niet meer bestaan er is nog steeds een heel groot verschil tussen heel erg arm en heel erg rijk. Morgen is de laatste dag in Kaapstad en Zuid Afrika. Dan gaan we naar Stellenbosch (het wijngebied) waar we een wandeling in de stad maken, een wijnkelder bezoeken en uiteraard wijn gaan proeven. Daarna hebben we een afscheidsdiner en om 23.00 uur gaat ons vliegtuig naar Amsterdam om ons terug te brengen naar ons kleine kikkerlandje.

Groetjes C&J

• 24 Oktober 2017 - 23:05

Käthe:

Nog 1 dag genieten. Ik wens jullie een goede terugvlucht toe. Groetjes, Käthe

• 25 Oktober 2017 - 09:31

Wian:

Nog een fijne dag vandaag en dan later een goede terugvlucht naar Nederland. groetjes Wian

• 25 Oktober 2017 - 11:50

T&P:

Geniet vandaag nog volop van de excursie, extra lekkere wijntjes en het afscheidsdiner. Dat afvallen mag dan misschien wel nodig zijn, maar begin er dan zeker niet eerder mee dan vrijdag op zijn vroegst. Heel goede en veilige vlucht naar ons knusse Nederland, waar weer geregeerd kan worden nu jullie eindelijk weer terug komen. Tot morgen!

• 25 Oktober 2017 - 12:20

Willy & Eddy:

Prachtige reis achter de rug. Nu nog 1 dag zonnebakken.
    Goede reis terug.

Willy & Eddy

• 25 Oktober 2017 - 18:18

Jakob:

Mooie verslagen. Ik heb ze met veel plezier gelezen. Waarschijnlijk zijn jullie weer thuis en heb je éen prachtige reis gehad. Het eerste weekend waar je weg was, Jieles, scoorde je nog éen 1e plaats in het week klassement ook. Beter als wanneer je thuis bent dus. Groetjes