Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van J&C - WaarBenJij.nu Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van J&C - WaarBenJij.nu

Oudtshoorn

Door: C&J

Blijf op de hoogte en volg J&C

22 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vrijdag 20 oktober
UITGESLAPEN!!!. Vandaag is een rustdag want we hoeven pas om 10.30 met de bus mee naar Knysna waar we een boottochtje op de lagune gaan maken. Om 08.00 staan we op en gaan uitgebreid ontbijten. De ontbijtbuffetten zijn zeer goed en deze in Wilderness doet niets onder voor de anderen. We hebben de tijd dus maken er gebruik van. Na het ontbijt lopen we naar het dorpje dat niet zo groot is. Naast wat restaurantjes is er een Spar, een tankstation en wat kleine winkeltjes waar ze soeveniers verkopen. Ondanks het feit dat we laat zijn opgestaan zijn de meeste kraampjes op het pleintje nog niet klaar. Voor ons hoeven ze geen haast te maken want er is zoals gewoonlijk veel spul dat we toch niet kopen. We verbazen ons wel over de grote woningen die hier staan en die zijn niet van de gewone man hier in Zuid Afrika. Het is duidelijk geen township. Om 10.30 stappen we in de bus voor een korte rit naar Knysna. Daar waren we gisteren ook doorgekomen maar omdat er in juni een griote brand is geweest is er niets meer over van het hotel waar we oorspronkelijk zouden ovenachten. Ook Knysna is geen township en er staan zeer fraaie huizen aan de lagune die in verbinding staat met de oceaan. We krijgen gelegenheid om te shoppen voordat we op de boot aan. Daar maken we goed gebruik van want ze hebben er leuke spullen en omdat we ruimte hebben gecreeerd in de tassen kan er dus genoeg in. Die ruimte hebbe we gecreeerd door oude kledingstukken achter te laten. Op onze rondreizen zijn we net Klein Duimpje. Alleen wij laten geen steentjes achter maar kleding. Na het shoppen gaan we aan boord voor een boottochtje van 2 uurtjes en we eten ook een klein hapje. Na zo’n uitgebreid onbijt kunnen we het rustig aan doen. Dat doen niet al onze reisgenoten en sommige moeten ook wel veel eten want die zijn flink aan de maat en dat moet wel worden onderhouden. Die zie je ook regelmatig met zakjes chips of andere snacks lopen. En niet alleen lopen maar ook opeten. Het is een leuk boottochtje en het is schitterend weer. Dit is echt een rustdag, heerlijk relaxen in een mooie omgeving. Alleen jammer dat een deel zwartgeblakerd is door de brand. Terug in Wilderness zijn we op vrije voeten zoals Steve dat zo leuk zegt. “Jullie zijn op vrije voeten”. Wij gaan bij het zwembad liggen en lezen wat. We eten weer bij The Old Post Office en omdat het er druk is moeten we buiten zitten. Daar zitten Jan en Joke uit Eersel ook en we mogen bij hen aanschuiven. Gezellig en lekker gegeten met als afsluiting een Dom Pedro. Wel vroeg naar bed want morgen gaan we al om 07.45 uur op pad. Is geen probleem meer want we zijn er aan gewend geraakt om vroeg op te staan.

Zaterdag 21oktober.
Om 07.45 vertrekken we richting Oudtshoorn. We verlaten de kust voor een dag en rijden het binnenland in. We moeten over een 800 meter hoge pas en daarachter ligt het gebied van de Klein Karoo. Daar valt weinig regen en dat is ook te zien aan het landschap Maar het is wel erg mooi. Zuid Afrika is inderdaad een heel mooi land en het verrast elke keer weer hoe het landschap wisselt. Nu hebben we natuurlijk ook geluk dat het prachtig weer is en we hebben nu al een paar dagen blauwe luchten en het waait ook niet meer. Vandaag kan het zelfs 30 graden worden. Oudtshoorn is niet zo ver rijden en al snel zijn we in de zusterstad van Alphen a/d Rijn. Dat is wel wat anders als de zusterstad van Borne. Dat is Rheine en ligt op een steenworp afstand als je dat vergelijkt met Oudtshoorn. Zou Borne ook geen plaats in Zuid Afrika kunnen uitkiezen? Dan kunnen we met de Adviesraad Sociaal Domein daar eens gaan kijken hoe zij het Sociale Domein behartigen. Waarschijnlijk leren we er niet zoveel ben ik bang voor. Nou ja we kunnen het voorstellen. In het gebied van de Klein Karoo zijn veel boerderijen waar ze hop verbouwen (voor het bier) en er zijn grote struisvogel farms. Wij bezoeken er eentje. Het gebied waar die loopvogels rondstruinen is meer dan 1000 hectare groot en er lopen een paar duizend van die beesten rond. De gids die ons rondleidt vertelt dat de struisvogels worden gehouden voor de veren en om struisvogelbiefstukken van te maken. De veren van een struisvogel zijn zacht en worden gebruikt voor boa’s en om plumeau’s van te maken. Het zijn grote vogels dus ze leggen ook grote eieren die ook nog eens heel sterk zijn. Ze kunnen een gewicht van 85 kilo dragen. We mogen ook op een nestje met eieren gaan staan. Ze breken inderdaad niet. De schaal is 3 mm dik en dat komt omdat de vogels steentjes eten. Elke 2 dagen legt het vrouwtje een ei en het uitbroeden duurt 42 dagen Het mannetje helpt ook mee met uitbroeden. De veren van de mannetjes zijn het mooist. Verder vertelt hij dat een struisvogel op een boerderij 80 jaar kan worden en in de natuur 70. Ze kunnen hard lopen (85 km per uur) en hebben heel goede ogen en worden ook als waakhond gebruikt. Raar eigenlijk dat je een vogel waakhond noemt, nou ja ze hebben hier sowieso rare dingen. Gisteren reden we langs een Laar- en een Hoerskool. We mogen de struisvogels ook voeren door ze uit je hand te laten eten. Gelukkig hebbn ze geen tanden. Maar het moet gezegd ze eten de mais keurig uit je hand zonder dat ze zeer doen. Het pikken gaat nogal ruig maar je raakt niet gewond. Ja er zijn foto’s van een struisvogel die uit mijn hand eet. Het bewijs is er dus. Uiteraard kun je na de rondleiding ook nog iets kopen in de shop en we kopen een struisvogelei dat is beschilderd. We lunchen er ook en uiteraard is er struisvogelbief. Dat is overigens erg gezond want er zit geen chlorestol en vet in. Van de struisvogelboerderij gaan we naar Buffelsdrift waar onze lodge is. We gaan vannacht kamperen want we slapen in een tent, Het is wel een luxe tent. We hebben een slaapkamer met airco, een badkamer met een ligbad en een buitendouche. Er staat een koelkast in de tent en we hebben een veranda van waaraf we een schitterend uitzicht hebben. Het is behelpen maar we gaan het wel redden denken we. ‘ s Middags gaan we naar de Cango grot. Er zijn twee routes en wij doen de eenvoudige route omdat de moeilijke route nogal wat smalle passages heeft en je door spleten moet kruipen. Als je last hebt van claustrofobie moet je dat zeker niet doen. Het is een hele mooie grot waarin grote zalen zijn en 1 zaal is zelfs gebruikt om concerten te geven. Nu niet meer want sommige mensen kijken met hun handen in plaats van met de ogen. Er is het een ander vernield. Waar je ook kijkt je ziet steeds weer nieuwe vormen die zijn ontstaan door eeuwen lange vorming van stalagtieten en stalagmieten. Heel mooi allemaal. Na de grot genieten we van de rust en het uitzicht vanaf onze veranda. We eten buiten op het terras een heerlijke struisvogelbiefstuk. Dit is gezond, geen chorestorol en vet, hebben we vandaag geleerd. De biefstuk is ook niet een struisvogel die 80 jaar is geworden. Heerlijk mals. De dag sluiten we af met een Dom Pedro. Nog een keer vroeg naar bed want om 06.30 uur is het weer opstaan. Morgen gaan we via Hermanus naar Kaapstad het eindpunt van onze rondreis. Hoe Kaapstad is lezen jullie weer in de volgende aflevering.

Groetjes uit baaie mooi Zuid Afrika.

• 22 Oktober 2017 - 18:43

Jan En Bertha:

Wat weer een mooi verslag.heel mooi hoe we door jullie ogen een beetje mee kunnen reizen. Veel plezier nog de laatste dagen.

• 22 Oktober 2017 - 20:24

Käthe:

Wat heerlijk herkenbaar weer, die beschrijving van Wilderness. Nog een paar mooie dagen in Kaapstad. Groetjes, Käthe

• 22 Oktober 2017 - 20:26

A&G:

Weer veel beleefd daar. Geniet nog de laatste dagen in Kaapstad.
    Groet uit herfstachtig NL

• 22 Oktober 2017 - 22:34

Willy En Eddy:

We zitten weer helemaal in Afrika als we jullie verslag lezen. We zien het allemaal weer voor ons. Fijn dat jullie zo genieten van dit prachtige land.
    We zijn benieuwd naar jullie volgend verslag.